TENDINȚE ÎN EVOLUŢIA
PIEŢEI MUNCII
Tendinţe în evoluţia pieţei muncii. Mobilitate ocupaţională
Când vă alegeţi viitoarea profesie, este bine să
ţineţi seama de nevoia de forţă de muncă, respectiv, de ofertele existente pe
piaţa muncii. De asemenea, trebuie să ştiţi ce profesii se cer pe piaţa muncii,
cum sunt plătiţi, ce alte beneficii au cei care deja prestează profesia la care
vă gândiţi.
Este recomandat să aveţi în vedere specificul economic
al localităţii de domiciliu, ce activităţi economice sunt pe cale de
dispariţie, ce se lucrează în prezent şi ce se preconizează pentru viitor. Unii
dintre voi locuiesc în zone cu un potenţial economic mai mare (figura 1) şi cu
diversitate de ocupaţii, iar alţii în zone monoprofesionale. Există zone
defavorizate (figura 2), localităţi sau grupuri de localităţi puternic afectate
de restructurare şi şomaj, unde au fost alocate fonduri pentru implementare de
noi tehnologii, dezvoltare resurselor umane, programe de dezvoltare
economico»sociale şi combatere activă a şomajului.
Timp îndelungat, oamenii au fost
pregătiţi pentru profesii tip, pentru situaţii stabile, au fost obişnuiţi să
practice o viaţă întreagă aceeaşi meserie. In prezent se modifică însăşi
noţiunea de pregătire profesională, iar ritmul progresului tehnic fiind atât de
accelerat este necesară din partea tuturor mai multă mobilitate ocupaţională.
Cererea forţei de muncă evoluează
către o mobilitate profesională ridicată. Capacitatea de a exersa în condiţii
performante o gamă largă de meserii sau profesii este generată de modificarea
cererii de produse şi servicii, şi a tehnologiilor şi tehnicilor de fabricaţie.
Cererea este influenţată de următorii factori: cererea de consum,
productivitatea muncii, investiţii, salarii, resurse umane, evoluţia
preţurilor, puterea de cumpărare a monedei, progresul tehnic şi tehnologic.
Este
necesară atingerea următoarelor obiective:
• creşterea calităţii forţei de muncă şi perfecţionarea
profesională continuă (figura 3);
• dezvoltarea spiritului antreprenorial;
• reducerea discrepanţelor regionale de ocupare;
• iniţierea de afaceri.
în condiţiile globalizării, piaţa
muncii din România trebuie să răspundă nevoii companiilor de a se adapta
permanent cerinţelor de creştere a competitivităţii. Din acest punct de vedere,
este necesară colaborarea constantă cu mediul de afaceri, reprezentanţii
lucrătorilor şi ai asociaţiilor profesionale pentru reglementarea eficientă a
relaţiilor de muncă.
Flexibilizarea pieţei forţei de muncă se poate real::, prin
următoarele măsuri:
•
instituirea
unei relaţii de muncă flexibile pentru reducere barierelor la angajare
(relaxarea restricţiilor privind contract, individual de muncă, promovarea unor
noi forme de angajare prin contracte de muncă, atât cele cu timp parţial cât şi
cele referitoare la munca la domiciliu);
• orientarea forţei de muncă către desfăşurarea de
activităţi economice în mod independent, ca persoane fizice sau oi asociaţii
familiale;
•
formarea
şi obţinerea calificării lor manageriale care să faci din antreprenoriat o
opţiune de carieră;
•
conştientizarea
angajatorilor şi a angajaţilor cu privire la necesitatea formării profesionale
continue.
Schimbarea locului de muncă nu
mai este o excepţie, a devenit o regulă. în condiţiile economiei de piaţă, a
economie moderne, unele profesii vechi dispar, altele îşi modifică conţinutul
sau se diversifică, iar altele noi îşi fac apariţia pe piaţa muncii. Orientarea
către o singură profesiune este depăşită şi ineficientă.
într-o asemenea perspectivă,
soluţia care se impune este orientarea elevilor spre domenii profesionale noi,
atractive, de perspectivă. Această soluţie corespunde varietăţii de aptitudini
pe care o pot dovedi elevii, varietăţii aspiraţiilor lor, dar şi mobilităţii
profesiunilor şi schimbărilor survenite pe piaţa muncii. în acelaşi timp se pot
realiza reorientări şi recalificări relativ uşor în cadrul unui sector de
activitate mai larg. Pretutindeni în lumea contemporană se preconizează
calificări cu profiluri largi, combătându-se specializările înguste.
Cum va evolua piaţa muncii în perspectivă? (figura 4)
Industria reprezintă un domeniu important al economiei, dar
caracterizat prin deficit de specialişti în domeniul industriei prelucrătoare.
Domeniile industriale care atrag investiţii sunt: industria alimentară,
industria chimică, construcţii de maşini şi echipamente, electronică,
automatizări, tehnologii neconvenţionale.
Construcţiile reprezintă un domeniu în creştere, caracterizat prin
insuficienţa forţei de muncă şi nivel scăzut de calificare al lucrătorilor.
Sectorul serviciilor este deasemenea în creştere cu accent pe: turism şi
agroturism, alimentaţie publică, tranzacţii imobiliare - închirieri, transport,
depozitare, telecomunicaţii.
Agricultura este ramura de activitate caracterizată de un
dezechilibru accentut pe piaţa forţei de muncă (cererea este mult mai mică
decât oferta). Aplicarea agriculturii ecologice, reconstrucţia zonelor degradate
şi protej area patrimoniului natural reclamă extinderea calificărilor
specializate acestor domenii.
Dezvoltarea domeniului serviciilor
Evoluţia economiei moderne înscrie ca orientări
fundamentale - dezvoltarea şi diversificarea serviciilor. Acestea sunt
constituite într-un sector distinct al economiei şi sunt caracterizate
printr-un dinamism înalt punându-şi amprenta asupra activităţii desfăşurate în
celelalte compartimente, asupra modului de valorificare a resurselor umane şi
natural - materiale, având o contribuţie majoră la progresul economic şi
social.
Serviciile sunt activităţi umane desfăşurate pentru
economie şi oameni, în scopul satisfacerii nevoilor sociale.
O caracteristică a industriei
serviciilor este faptul că lumea din aceste ramuri nu poate fi mecanizată
creându-se mai multe locuri de muncă decât în orice altă ramură industrială.
Locurile de muncă din domeniul serviciilor nu necesită forţă fizică şi multe
dintre aceste locuri de muncă sunt ocupate de femei.
Sfera serviciilor se axează în
mod deosebit pe satisfacerea nevoilor a două mari segmente ale societăţii -
producţia şi populaţia.
Serviciile destinate producţiei ajută la desfăşurarea proceselor de bază. în această categorie
intră:
•
serviciile
de cercetare - proiectare (realizarea proiecţiilor de produse sau de
reorganizare a întreprinderilor);
• serviciile de contabilitate;
• serviciile juridice (oferă consultaţii juridice
managerilor);
• serviciile de transport (transportul de la furnizori
la întreprindere şi de aici la clienţi - figura 5);
•
serviciile
de întreţinere şi reparare (figura 6) a utilajelor şi instalaţiilor;
• serviciile de selecţie şi pregătire a forţei de muncă.
Relaţiile publice reprezintă un serviciu care s-a
dezvoltat foarte mult în ultimul timp şi care are un impact puternic asupra
relaţiilor întreprinderii. Prin relaţii publice se îmbunătăţeşte imaginea
instituţiei, se creează un climat de apreciere şi simpatie. Ele reprezintă
totalitatea contactelor unei întreprinderi cu publicul şi au ca scop să câştige
şi să păstreze încrederea opiniei publice.
O categorie aparte în cadrul
sferei serviciilor pentru întreprinderi o reprezintă „noile servicii".
Elementul comun prin care se identifică „noile servicii" este apartenenţa
lor directă la tehnologiile actuale de informare şi de comunicaţii şi cuprinde
trei componente:
• serviciile informatice („computer services") se
referă la prelucrarea datelor, dezvoltarea de programe, întreţinerea
calculatoarelor, servicii de consultanţă (figura 7) şi inginerie informatică,
securitatea informaţiilor şi asigurarea condiţiilor exterioare de funcţionare a
computerelor;
• serviciile de informare electronică („information
services" au rolul de a colecta informaţiile, de a elabora un program de
servire a utilizatorilor şi de a asigura livrarea lor spre utilizator prin
intermediul unei reţele, sub forma unor date bibliografice sau date codificate;
• serviciile de telecomunicaţii noi cuprind
comunicaţiile mobile (radiofonia şi telefonia celulară), accesul la reţele cu
debit mare pentru transmiterea de date numerice, texte, imagini, mesageria
electronică, videotextul, telexul, rezervarea automată şi serviciile desemnate
prin prefixul tele (telebanking. teleshoping, teleconferinţe etc.)
Serviciile destinate populaţiei se regăsesc în principi în sfera consumului, evoluţia
lor fiind în strânsă legătură cu dinamica trebuinţelor, a veniturilor şi a'
comportamentulu de consum. Serviciile prestate populaţiei se împart în două
categorii.
1. Servicii finanţate de la bugetul de stat
învăţământul (figura 8) are rolul de a forma cadrele calificate
necesare ramurilor economiei, de a realiza educarea permanentă a oamenilor, de
a stimula şi facilita procesul de instruire generală, contribuind astfel la
dezvoltarea societăţii la creşterea economică. De asemenea, învăţământul are
sarcina valorificării superioare a resurselor umane, a dezvoltării capacităţii
intelectuale şi fizice a indivizilor.
Ocrotirea sănătăţii prin care se asigură sănătatea populaţiei, menţinerea
şi refacerea capacităţii forţei de muncă, deci ridicarea calităţii vieţii. Aici
mai sunt implicate activităţile din domeniul asistenţei sociale (creşe, cămin,
grădiniţe etc.) şi serviciile cu caracter sportiv şi de cultură fizică.
Cultura şi arta sunt activităţi utile, destinate satisfacerii nevoilor
de cunoaştere, informare şi instruire, de educare a gustului pentru frumos
(figura 9), contribuind astfel la formarea şi dezvoltarea personalităţii umane
şi, implicit, la ridicarea calităţii vieţii.
Serviciile enumerate sunt
asigurate şi în regim privat (cu fonduri care nu provin de la buget). Astfel se
asigură învăţământ particular de toate gradele; există teatre şi alte instituţii
de cultură finanţate din surse extrabugetare.
2. Servicii comerciale prestate populaţiei reprezintă
acea categorie de prestaţii furnizate populaţiei contra cost.
în sistemul relaţiilor de piaţă, prin intermediul unor acte de
vânzare - cumpărare.
• transporturile (figura
10);
• telecomunicaţiile;
• repararea şi întreţinerea bunurilor şi locuinţelor;
• spălătoriile şi curăţătoriile;
• turismul şi alimentaţia publică;
• activităţile recreative,- culturale, sportive;
• servicii financiare;
• servicii juridice;
• servicii de radio şi televiziune.
Turismul şi alimentaţia publică constituie un domeniu reprezentativ al serviciilor.
Turismul se prezintă ca un fenomen socio-economic complex care se intercondiţionează cu alte sectoare
ale economiei naţionale. Este vorba atât de activitatea unităţilor angajate
direct în servirea turiştilor (societăţi comerciale de transporturi, de
alimentaţie publică, hoteliere, agenţii de voiaj), cât şi cea a unităţilor
indirect implicate (societăţile comerciale în domeniul construcţiilor,
agriculturii, industriei prelucrătoare, prestărilor de servicii).
Prin natura sa, serviciul
turistic trebuie să asigure condiţiile necesare pentru refacerea capacităţii de
muncă, simultan cu petrecerea plăcută şi instructivă a timpului liber. In
perioada contemporană, se manifestă un proces continuu de îmbogăţire a
conţinutului prestaţiei turistice cu noi tipuri de activităţi.
Odată cu apariţia noilor forme de
turism, aşa cum ar fi turismul sportiv, turismul muzeistic, turismul rural, se
impune organizarea acestuia sub noi forme, deoarece un turism bine organizat
poate aduce beneficii substanţiale.
în ultimii ani în România,
turismul rural a cunoscut o dezvoltare substanţială determinată de două elemente
esenţiale: satul (figura 11) şi natura.
Satul înseamnă civilizaţie
tradiţională cu obiceiuri cunoscute de generaţii întregi, cu sărbători
strămoşeşti, cu arhitectură specifică (figura 12); înseamnă atragerea
oaspetelui prin ineditul spectacolului, în care vechiul se îmbină cu noul sau,
altfel spus, tradiţionalul şi modernul stau la aceeaşi „masă". Se poate
vorbi de turism rural în toată România, dar câteva sunt zonele care se
detaşează faţă de celelalte prin oferta lor foarte generoasă cum ar fi: Bran, Bucovina, Maramureş.
Puneţi în evidenţă frumuseţile
zonei în care locuiţi jprin realizarea unor pliante. Organizaţi o expoziţie cu
lucrările! executate. Promovaţi turismul local prin spoturi publicitare.
Dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii
Dezvoltarea economică a României
este direct proporţională cu nivelul de pregătire profesională al salariaţilor
din întreprinderi. întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) asigură cele mai
multe locuri de muncă la nivel naţional. Procentul de creştere al numărului de
salariaţi în ultimii ani este de peste 20 în cadrul IMM-urilor faţă de o
creştere totală de peste 25%.
Activitatea pe cont propriu
(figura 13) înregistrează tendinţă crescătoare, astfel numărul lucrătorilor pe
cont propriu şi al lucrătorilor familiali neremuneraţi a crescut.
Elementele
de apreciere a eficienţei salariaţilor în
majoritatea întreprinderilor sunt:
• experienţa în domeniu;
• cunoştinţele şi abilităţile deţinute;
• competenţa în domeniul de activitate;
• conştiinciozitatea;
• capacitatea de efort;
• şcoala absolvită;
• limbi străine cunoscute;
• spiritul de responsabilitate;
• comportament respectuos;
• gradul de implicare în activitatea firmei;
• inteligenţa;
• C.V.-ul, recomandări.
întreprinderile sunt preocupate
de indicarea nivelului de pregătire a personalului respectiv, desfăşurarea
activităţii de training. Dezvoltarea sectorului I.M.M se bazează în primul rând
pe inovare şi informatizare. Cele mai multe IMM-uri sunt preocupate de:
realizarea de noi produse, noi tehnologii, noi abordări manageriale şi de
marketing, înnoirea sistemului informatic.
Structura componentelor IT
utilizate în IMM-uri arată că cel mai mult se folosesc: e-mailul, Internet-ul,
vânzările şi cumpărările on-line şi site-ul propriu.
Oportunităţile cele mai
importante care asigură dezvoltarea IMM-urilor sunt prezentate schematic în
figura 14.
Integrarea în UE are efecte pozitive asupra
dezvoltării IMM-urilor prin: acces mai bun pe pieţele externe a produselor
româneşti, legislaţie şi regulamente îmbunătăţite, accesul mai bun la
tehnologii, cooperarea mai bună pentru inovare, furnizori mai ieftini sau mai
eficienţi, proceduri de achiziţii publice mai corecte.
în vederea creşterii
funcţionalităţii şi eficacităţii, întreprinderile mici şi mijlocii desfăşoară
activităţi de planificare şi previzionare, ceea ce presupune întocmirea de
planuri şi politici anuale (figura 15) precum şi strategii de dezvoltare pe 3-5
ani. IMM-urile au avantajul
competitiv în raport cu
concurenţa prin:
• calitatea produselor şi serviciilor;
• raportul preţ - calitate;
• preţul scăzut al produselor şi serviciilor oferite;
• reputaţia firmei;
• pregătirea profesională a angajaţilor;
• serviciile post-vânzare oferite clienţilor;
• canalele de distribuţie utilizate;
• capacitatea de inovare;
• relaţiile cu mediul de afaceri.
în vederea dezvoltării, cele mai importante activităţi abordate de IMM-uri sunt redate în figura 16.
Avantajele
şi dezavantajele IMM-urilor în comparaţie cu alţi agenţi economici sunt
prezentate în tabelul de mai jos:
Avantajele IMM-urile comprativ cu alţi agenţi
economici
|
Dezavantajele IMM-urile faţă de ceilalţi agenţi
economici
|
- mobilitate şi rapiditate în schimbarea obiectului
de activitate şi a produselor;
- capacitate mare de adaptare la noile cerinţe ale
pieţei;
- flexibilitate în abordarea noilor tehnologii;
- deschidere pentru dezvoltarea accelerată a pieţei
serviciilor
|
- lipsa
informaţiei asupra problemelor care influenţează decisiv activitatea lor;
- volumul
mic al resurselor şi rezervele reduse de care dispun;
- nivelul tehnic mai scăzut;
- accesul
greoi la tehnicile şi tehnologiile care asigură protecţia mediului;
- stabilitate şi durată redusă de funcţionare
|
Pentru preîntâmpinarea acestor
dezavantaje, IMM-urile trebuie sprijinite prin informarea permanentă,
asigurarea unor servicii de consultanţă, finanţare, training, cursuri de
instruire şi seminarii.
Soluţiile pentru îmbunătăţirea
activităţilor constau în dezvoltarea capacităţilor tehnologice, financiare şi
umane de care au nevoie pentru a fi competitivi pe piaţa europeană, accesul la
proiecte precum şi însuşirea noilor condiţii de mediu concurenţial.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu