CALITATEA
MUNCII ŞI RELAŢIILE DE MUNCĂ
Angajare
- condiţii de angajare
Angajarea constituie unul din principalii parametrii
ai managementului pieţei muncii.
Condiţia necesară de angajare
este competenţa; aceasta este formată din competenţa în meserie, în comunicare
şi de integrare în echipă. Aceste competenţe se desprind şi se exersează încă
de la şcoală şi continuă pe tot parcursul carierei.
Pentru a dobândi statutul de
salariat, în Constituţie este prevăzută vârsta minimă de angajare la 15 ani,
iar în noul Cod al Muncii, la 16 ani. Pentru muncile
grele (figura 1), periculoase şi vătămătoare, vârsta minimă de angajare
trebuie să fie de 18 ani. Contractul de muncă
este instrumentul legal de angajare şi se prezintă, în funcţie de nevoile de
flexibilizare a pieţei muncii, în diverse forme:
- contract individual de muncă pe perioadă
nedeterminată;
- contract individual de muncă pe perioadă determinată;
- contract temporar;
- contract de ucenicie.
Contractele individuale şi
colective de muncă reglementează relaţiile de muncă pe piaţa muncii. Prin
încheierea contractelor colective de muncă se urmăreşte promovarea unor relaţii
de muncă echitabile de natură să asigure protecţia socială a salariaţilor
exprimată prin: salariu, durata timpului de lucru, programul de lucru,
condiţiile de muncă etc.
Structura
organizatorică a întreprinderii
Scopul principal al oricărei
instituţii îl constituie asigurarea unui profit ca urmare a valorificării
produselor sau serviciilor pe care le oferă. Astfel, fiecare angajat trebuie să
cunoască aportul adus prin munca sa la profilul instituţiei. în cadrul
organizaţiei, lucrătorii vor munci mai eficient dacă-şi cunosc rolurile şi
atribuţiile, precum şi felul în care rolurile lor se leagă în cadrul
activităţii. Structura organizatorică reglementează comportamentul
salariaţilor, clarifică locul şi rolul acestora. Fiecare trebuie să ştie: ce să
facă?, cine este responsabil? şi pentru ce rezultate?
Structura organizatorică a unei
întreprinderi reprezintă un ansamblu de funcţii şi relaţii care asigură
dirijarea către obiective. Astfel, se stabilesc: compartimentele şi sarcinile
posturilor, responsabilii de realizarea sarcinilor, ierarhia (cine este
superiorul şi cine este subordonatul), canalele de comunicare între
compartimente şi posturi.
Postul
reprezintă totalitatea sarcinilor, competenţelo r şi responsabilităţilor ce revin permanent şi în mod
organizat unui salariat într-o întreprindere, la un loc de muncă.
Pentru stabilirea poziţiei unui
post în cadrul firmei sau în cadrul unui compartiment este necesară
organigrama.
Organigrama este
reprezentarea grafică a structurii organizatorice a întreprinderii care
evidenţiază nivelurile ierarhice, felul compartimentelor, numărul cadrelor de conducere
şi al executanţilor.
Sarcinile
postului se concentrează pe
următoarele
aspecte: acţiunile întreprinse de un muncitor privind cunoştinţele
profesionale, metodele şi tehnicile utilizate, maşinile-unelte şi
echipamentele folosite. r
aspecte: acţiunile întreprinse de un muncitor privind cunoştinţele
profesionale, metodele şi tehnicile utilizate, maşinile-unelte şi
echipamentele folosite. r
Performanţele postului se referă la materiale produse sau servicii
realizate.
Competenţele sunt reprezentate de mijloacele pe care le foloseşte
titularul postului pentru îndeplinirea sarcinilor care-i revin.
Responsabilităţile
sunt reprezentate de obligaţiile
ce
revin titularului unui post la îndeplinirea sarcinilor.
revin titularului unui post la îndeplinirea sarcinilor.
Studiu de
caz!
Intr-o întreprindere ce are ca
obiect de activitate producerea şi comercializarea produselor textile, la
nivelul postului de "muncitor croitor", încadrat în secţia
"Confecţii textile", atelierul "Croitorie", sunt stabilite
sarcinile, competenţele şi responsabilităţile.
Sarcini: cunoaşterea
detaliată a modelului tehnologic de realizare a produsului, croirea detaliilor
conform standardelor de calitate şi a modelului stabilit, verificarea
defectelor fiecărui detaliu, verificarea materiilor prime şi materialelor de
confecţionare înscrise în fişa de lucru.
Competenţe: adoptă
măsuri privind utilizarea raţională a materiilor prime, retrage din fluxul
productiv piesele necorespunzătoare, opreşte echipamentul de lucru în situaţii
de risc. Responsabilităţi', răspunde în cazurile de nerespectare a standardelor de
calitate pentru producţia realizată, respecatarea procesului tehnologic şi a
normelor de protecţie a muncii este obligatorie, este responsabil pentru
lansarea pieselor necorespunzătoare în fluxul de producţie.
Precizaţi
sarcinile, competenţele şi responsabilităţile pentru postul "controlor
calitatea produselor" folosind modelul prezentat anterior.
Fişa postului este documentul prin care angajatului îi sunt făcute
cunoscute sarcinile, obiectivele şi responsabilităţile repartizate în cadrul
compartimentului. Deasemenea, îi sunt precizate: programul de lucru, salariul,
pauzele, zilele libere, cerinţele specifice instituţiei.
Fişa postului este un document în
care sunt prezentate elementele caracteristice ale unui post; desemnează locul
şi contribuţia unui post la realizarea obiectivelor organizaţionale,
individuale, constituind baza contractului de angajare.
Fişa
postului cuprinde:
• descrierea
postului: funcţia titularului postului, serviciul, compartimentul unde este
încadrat, relaţiile ierarhice (cui este subordonat, pe cine are în subordine),
relaţiile funcţionale, descrierea sarcinilor şi responsabilităţilor, limitele
de competenţă.
• cerinţele
postului: studii necesare, vechimea, calităţi personale.
Funcţia reprezintă totalitatea posturilor care au aceleaşi
sarcini şi atribuţii şi care sunt în subordinea unei persoane.
După conţinutul sarcinilor,
responsabilităţilor şi obiectivelor, funcţiile pot fi:
• de conducere (manger, contabil şef, şef de secţie,
maistru);
• de execuţie (inginer principal, economist, revizor
contabil).
Exersati!
Exemplificaţi alte funcţii de
conducere şi de execuţie dintr-o instituţie (bancă, spital, şcoală, fabrică).
Calitatea muncii este strâns legată de productivitate, element
ce arată efectul muncii depuse în vederea obţinerii unui produs. Conceptul de productivitatea muncii se referă la creşterea
numărului de produse în unitatea de timp. Deci, creşterea productivităţii
muncii se realizează nu prin cheltuirea unei cantităţi mai mari de muncă, ci
prin cheltuirea mai eficientă a acesteia.
Nivelul şi dinamica
productivităţii muncii sunt influenţate de: nivelul tehnic al producţiei,
pregătirea şi calificarea forţei de muncă, factorii de natură managerială,
calitatea condiţiilor de muncă şi a climatului, gradul de cointeresare
materială a factorului muncă, condiţiile naturale etc.
Elementul determinant în
echilibrarea raportului dintre resurse şi nevoi îl reprezintă creşterea
productivităţii muncii. Productivitatea constituie un indice calitativ al
economiei care arată nivelul de dezvoltare al factorului de muncă şi
influenţează nivelul de trai. Productivitatea muncii exprimă eficienţa
economică a cheltuirii cantităţii de muncă, implicit depinzând de nivelul
calităţii muncii.
Interdependenţa dintre factorii ce influenţează productivitatea muncii este
redată în figura 3.
Factorii tehnici se referă la
nivelul atins de ştiinţă, tehnică şi tehnologie, iar cei economici la nivelul
de organizare a muncii şi producţiei, respectiv calificarea salariaţilor.
Factorii sociali abordează condiţiile
de muncă şi de viaţă, responsabilitatea, nivelul de cunoştinţe. Factorii
psihologici influenţează comportamentul lucrătorilor, gradul lor de adaptare la
condiţiile specifice ale muncii, iar factorii structurali decurg din gradul de
integrare a sectorului de activitate în plan mondial.
Creşterea calităţii forţei de muncă
se realizează prin:
• ridicarea
calităţii pregătirii profesionale şi a formelor de pregătire a personalului;
•
implicarea
lucrătorilor la proiectarea şi îmbunătăţirea procesului de producţie
(stimularea oamenilor să lucreze);
•
diviziunea
muncii (împărţirea sarcinilor);
•
motivarea
muncii definită de: mărimea veniturilor, cantitatea bunurilor materiale şi a
serviciilor, condiţiile de muncă, de locuit, de odihnă, de transport, gradul de
ocupare a forţei de muncă, asistenţă socială şi medicală, satisfacerea nevoilor
culturale şi spirituale.
Omul munceşte, având ca motivaţie
creşterea nivelului de trai. Motivaţia muncii
poate fi:
-
extrinsecă,
care provine din exteriorul ei; este de natură materială;
-
intrinsecă,
care izvorăşte din activitatea depusă.
Condiţiile
generale de muncă
Realizarea unei ambianţe plăcute
la locul de muncă are efect asupra confortului în muncă, calităţii şi
productivităţii muncii. Capacitatea de muncă a unui
angajat este influenţată de următorii factori:
• biologici (sănătate, vârstă);
• psihologici (aptitudini, atitudini, interes,
motivaţie);
• de ambianţă fizică (temperatură, umiditate, iluminat,
zgomot, vibraţii);
• de
ambianţă psihică (cromatica, monotonia, muzica funcţională);
• sociali
(organizarea muncii, regimul de muncă, protecţia muncii la locul de muncă).
Iluminatul. Asigurarea
cantităţii optime de lumină şi adoptarea celui mai bun mod de iluminare, în
funcţie de specificul muncii şi de posibilităţile executanţilor constituie una
din căile de creştere a productivităţii muncii şi de menţinere a capacităţii de
muncă. Este foarte importantă folosirea cu maximum de randament a luminii
naturale (figura 5 ), fapt ce asigură şi importante economii de energie,
alegerea corectă a corpurilor de iluminat, a surselor de lumină şi stabilirea
corectă a valorii iluminatului în funcţie de specificul muncii.
Microclimatul şi
puritatea aerului. Capacitatea de muncă a omului depinde în mare măsură
de temperatura, umiditatea, viteza aerului, radiaţiile calorice în care aceştia
lucrează; toţi aceşti factori determină „condiţiile de microclimat".
Acţiunea nefavorabilă a acestor factori sporeşte
riscul de îmbolnăvire şi scade productivitatea muncii.
Coloritul. Un alt
factor de ambianţă care influenţează rezultatele cantitative şi calitative ale
muncii îl constituie ambianţa cromatică (figura 6 ).
în activitatea profesională a
fiecărui om, coloritul prezintă o importanţă deosebită prin efectele
fiziologice şi neuropsihice pe care cromatica obiectelor le exercită asupra
omului.
Ţinând seama de condiţiile de
lucru, cei ce organizează munca vor folosi culorile într-un anumit mod prescris
de ergonomie pentru a obţine efectele pozitive ale acestora asupra calităţii
muncii.
Zgomotul şi muzica. în
anumite condiţii şi limite, sunetul formează una din căile de informaţie a
creierului, ceea ce permite omului să îndeplinească raţional şi eficient munca
sa. Trecând peste aceste limite, sunetele devenite zgomote sunt adeseori cauza
oboselii, nervozităţii, scăderii eficienţei muncii.
Muzica funcţională în timpul
producţiei are efecte favorabile asupra capacităţii de muncă, producând o deconectare
psihică, ce creează senzaţia de destindere, înlătură efectele oboselii şi
asigură o stabilizare a atenţiei la locul de muncă. De asemenea, la locurile de
muncă unde se desfăşoară munci ritmice permite menţinerea ritmului de muncă.
Rezultatele obţinute prin
folosirea muzicii funcţionale depind de adaptarea acesteia la condiţiile
specifice de muncă.
Condiţii igienico -
sanitare. Pentru ca executanţii să-şi desfăşoare activitatea la
nivelul cerinţelor, atingând indici înalţi de productivitate este necesar să se
creeze condiţii igienice corespunzătoare. Acestea constau în organizarea
raţională a regimului de muncă şi odihnă, organizarea spaţiului de odihnă,
asigurarea necesarului de apă, organizarea vestiarelor etc.
în ceea ce priveşte timpul de
odihnă, acesta apare ca indispensabil pentru refacerea capacităţii de muncă.
Studiile de specialitate arată că eficienţa pauzelor depinde în mai mare măsură
de modul cum sunt plasate în timpul de lucru şi de felul cum sunt folosite,
decât de durata lor. De regulă, pauzele trebuie să intervină atunci când apar
fenomenele de oboseală.
Condiţii tehnico -
organizatorice. Prin amenajarea oricărui loc de muncă trebuie să se
asigure executantului o poziţie cât mai comodă în timpul lucrului, ceea ce se
realizează prin dotarea locului de muncă cu scaune funcţionale, cu bancuri de
lucru având dimensiuni reglabile (figura 7), cu utilaje şi cu dispozitive de
comandă care trebuie să fie construite în funcţie de dimensiunile
executanţilor.
Condiţii de protecţie a
muncii. Condiţiile de protecţie a muncii trebuie să asigure
evitarea oricărui pericol de accident la locul de muncă şi a îmbolnăvirilor
profesionale. O deosebită atenţie trebuie acordată normelor de tehnică şi
securitatea muncii specifice locului de muncă (figura 8).
Reţineţi
Organigrama este o structură arborescentă piramidală
sau circulară. Societatea modernă este caracterizată prin circuitul
informaţional în forme de cerc.
Fişa postului desemnează locul şi
contribuţia unui post la realizea obiectivelor organizaţionale, constituind
baza contractului de angajare.
Condiţiile de muncă, climatul la
locul de muncă şi relaţiile interumane condiţionează calitatea muncii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu