joi, 17 martie 2016

Competenţe profesionale: descriere şi modalităţi de evaluare

Competenţe profesionale: descriere şi modalităţi de evaluare

Elaborarea programelor de formare profesională este esenţială pentru realizarea unei pregătiri profesionale eficiente, care să ducă la creşterea mobilităţii, a flexibilităţii forţei de muncă şi la facilitarea integrării profesionale a absolvenţilor diferitelor forme de învăţământ.
Adoptarea în România a Standardelor Ocupaţionale a avut la bază nevoia de a asigura funcţionarea unui mecanism clar de cooperare între furnizorii de pregătire şi cerinţele reale ale locurilor de muncă.
Standardele ocupaţionale enumera activităţile principale dintr-o ocupaţie. Ele sunt structurate astfel încât să poată furniza elementele necesare informării şi consilierii privind cariera. Aceste informaţii vor fi utile absolvenţilor de gimnaziu pentru orientarea lor profesională şi pentru alegerea celei mai adecvate forme de învăţământ şi specializări pe care doresc să o urmeze.
Trebuie avute în vedere principiile de bază prin care profesiile diferă unele de altele. Astfel, unul din criteriile cele mai evidente este cel care le împarte în funcţie de principalul obiect de activitate:
- profesii în care se lucrează cu oamenii {exemplu: profesor, medic, consilier, manager, vânzător);
- profesii în care se lucrează cu informaţia {exemplu: contabil, lucrător în domeniul bancar, cercetător);
- profesii în care se lucrează cu lucruri (exemplu: arhitect, constructor, geolog, fizician).
Standardele ocupaţionale pun în evidenţă posibilitatea transferării anumitor competenţe (figura 5) de la o ocupaţie la alta, precizând activităţile, finalităţile, cunoştinţele teoretice şi deprinderile practice ale fiecărei ocupaţii.

Competenţa profesională reprezintă capacitatea de a aplica, combina şi transfera cunoştinţe şi deprinderi în situaţii şi medii de muncă diverse, pentru a realiza activităţile cerute la locul de muncă, la nivelul calitativ specificat în standardul ocupaţional.
Dicţionar
Flexibilitate - capacitate de adaptare la fluctuaţiile de pe piaţa forţei de muncă, care implică schimbarea locului de muncă, a ocupaţiei sau a domeniului de activitate.
Mobilitate - capacitatea de a schimba locul de muncă.
Evaluarea competenţelor profesionale ale absolvenţilor, nivelul 1, 2, 3 se realizează în funcţie de unităţile de competenţă specifice profilului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu